God is mijn zaklamp

Jezus zei: ‘Ik zal nog maar kort bij jullie zijn. Ga daarom nu in mij geloven, want ik ben het ware licht. Dan zal het donker jullie straks niet in zijn macht krijgen. Want iemand die in het donker leeft, ziet niet waar hij heen loopt. Geloof in mij, dan zullen jullie voor altijd bij het licht horen.’

(Joh. 12:35-37 uit de Bijbel in gewone taal)

Jessie J (bekend van nummer als ‘Price tag’ en ‘Domino’) kwam vorige maand met een nieuw nummer: ‘Flashlight’ (het is de soundtrack bij de film Pitch Perfect 2). Langzamerhand druppelt het nummer ook op de radio binnen.

Deze popballad gaat over een thema waar elk mens mee te maken krijgt: hoe blijf je doorgaan als het leven moeilijk is? Als de wereld zo donker lijkt? Ik weet niet of het bewust of onbewust is, maar Jessie komt voor het antwoord op die vraag uit bij God. Wanneer het donker is en je vast zit, komt God naar voren als degene die je uit de nacht haalt. Want in het donker is Hij je zaklamp (flashlight). Ik vind het een mooie moderne versie op die oude regel uit Psalm 119 (‘Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht op mijn pad’).

Jessie J zingt aan het begin hoe het leven soms moeilijk kan zijn. De angst die er kan zijn voor wat komt, om alleen te zijn, om niet te weten wat morgen brengt. Maar midden in die angst weet ze ook: als de weg lang is, kan ik het beste naar boven kijken (hieronder staat mijn vertaling. De lyrics vind je hier en in de video)

 Wanneer morgen komt
Zal ik alleen zijn
Ik voel angst voor
De dingen die ik niet weet
Wanneer morgen komt
Morgen komt

En ook al is de weg lang
Ik kijk omhoog naar de lucht
En in het donker heb ik gevonden, ik stop
En ik zing mee, ik zing mee, dan zing ik mee

En met dat besef klinkt het prachtige refrein over het vinden van het licht en toekomst zien als het leven moeilijk en donker is:

Ik heb alles wat ik nodig heb, wanneer ik U en mij heb
Ik kijk om heen en zie het zoete leven
Ik zit vast in het donker, maar U bent mijn zaklamp
U haalt me, U haalt me door de nacht
Ik kan mijn hart niet stoppen wanneer U in mijn ogen schijnt
Ik kan niet liegen, het is een zoet leven
Ik zit vast in het donker, maar U bent mijn zaklamp
U haalt, U haalt me door de nacht
Want U ben mijn zaklamp

Met die zaklamp in handen, is er kracht en moed om door te gaan. Vaak blijft het nog wel donker, maar er is in ieder geval Iemand die de weg verlicht:

Ik zie de schaduwen ver beneden de top van de berg
Ik ben niet bang wanneer de regen niet ophoudt
Want U verlicht de weg
U verlicht de weg, U verlicht de weg

God heeft nooit beloofd dat het leven altijd makkelijk zal zijn of dat je het nooit moeilijk zult hebben. Hij heeft wel beloofd dat Hij je niet alleen laat. En met de woorden van Jezus aan het begin: als je je vasthoudt aan Zijn licht, dan ben je altijd sterker dan het donker!

 

Hold on to that flashlight!

 

Plaats een reactie