Witte of zwarte piet: hoe reageer jij?

Eerder deze week kwam het bericht naar buiten dat de gereformeerde scholengemeenschap uit onze regio heeft besloten om dit jaar op alle 19 scholen geen zwarte piet te laten komen. Op Facebook regende het reacties. Ouders, dorpsgenoten, mensen van overal gaven hun (ongezouten) mening.
Zo lang de discussie speelt heb ik mij er nooit zo mee bezig gehouden en er inhoudelijk ook niks over gezegd. Dat ga ik nu ook niet doen. Om de eenvoudige reden dat het mij niet kan schelen wat voor kleur schmink mensen op hun gezicht willen verven in de sinterklaastijd. Daarnaast is de discussie zo enorm opgeblazen en groot geworden dat ik er niet veel voor voel om daar deel van uit te maken.

Waar ik wel over wil schrijven en op wil reageren, is de toon hoe mensen naar elkaar en over elkaar praten. Via social media delen mensen elkaar digitale tikken uit met harde uitspraken en kille one-liners.
En dan gaat het me nog niet eens om de reacties waarin mensen afgeven op gereformeerden en geloof. Natuurlijk is dat bij zo’n persbericht een makkelijk doelwit. En ergens moet ik om die reacties ook wel weer erg lachen.
Mensen die uit hun slof schieten om die achterlijke gereformeerden met hun schijnheilig geloof maar zelf rotsvast bouwen op hun overtuiging over zwarte piet.
En de gedrevenheid waarmee sommigen vasthouden aan de zwarte schmink omdat kinderen anders hun buurman of tante zullen herkennen en het geloof in sint weg is, kan menig gereformeerde een puntje aan zuigen. Geloof blijkt maar weer eens heel hardnekkig te zijn. 🙂

Vanuit goede bedoeling

Dat is het punt niet. Het gaat mij om de snelheid waarmee mensen oordelen over de achterliggende gedachte die een school heeft om hiervoor te kiezen en hoe snel een bestuur weggezet wordt en met de grond gelijk gemaakt wordt.

Facebookreactie

Facebookreactie

Natuurlijk mag je het niet eens zijn met de beslissing die door de scholengemeenschap gemaakt is. Dat mag. Maar de uitdaging is wel: kun je (maar misschien vooral: wil je) er waardering voor hebben dat deze keuze niet gemaakt wordt om mensen uit te sluiten, maar juist om met iedereen zoveel mogelijk rekening te houden? En al heb je daar zelfs geen waardering voor, wil je dat dan in ieder geval voor ogen houden wanneer je reageert?
Dan hoef je in ieder geval de ander niet met de grond gelijk te maken, maar kun je over de inhoud met elkaar in gesprek. Het zou onze toon al heel wat milder maken omdat we allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: een leuk feest voor kinderen. En daarvoor blijft ook alles bestaan. Er is nog steeds een intocht, sinterklaas, zijn paard, pepernoten, taaitaai, chocoladeletters, schoentjes zetten, pakjesavond en pieten. Alleen er zijn mensen, scholen en tv zenders die ervoor kiezen die laatste meerdere of andere kleuren te geven.

De minderheid

Een andere veelgehoorde reactie is de woede over het feit dat we met een kleine minderheid rekening houden en onze tradities zo laten verpesten. Sterker nog, die mensen zouden ons land ‘’kapot maken’’. Het zou wat zijn – vanwege een laagje schmink één maand in het jaar.

Facebookreactie

Facebookreactie

Los van de raadselachtige en onbegrijpelijke link met de islam en de loze roep om mensen het land uit te zetten, is het rekening houden met minderheden iets dat elke dag gebeurt!
Mensen die arbeidsongeschikt zijn, zijn een minderheid en we houden rekening met hun. Ouderen die zorg nodig hebben zijn een minderheid en we houden rekening met hun.
Sterker nog: we zouden een heel enge samenleving krijgen als we alleen maar rekening zouden houden met de meerderheid.

De vraag is vooral: sta je open voor anderen? Als iemand aangeeft zich gekwetst te voelen door de kleur schmink van de pieten bij sinterklaas, ben je dan bereid om rekening met diegene te houden? Om samen een goede oplossing te vinden? Dat is vooral een vraag voor beide partijen in de discussie.

Persoonlijk heeft zwarte piet voor mij nooit de associatie gehad met slavernij. Maar als dat voor iemand anders wel zo voelt, als donkere mensen mij vertellen dat ze uitgemaakt worden voor zwarte piet en dat kwetsend vinden, dan wil ik met die ander rekening houden. Om ervoor te zorgen dat het een feest blijft dat voor iedereen als positief ervaren wordt. En welke afspraken je dan maakt, daar kom je met elkaar dan maar uit. Maar laten we alsjeblieft een beetje verdraagzaam zijn en elkaar met een open houding en vriendelijkheid tegemoet treden. Klinkt die oproep van Paulus uit de Bijbel toch weer actueel: ‘heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander.’

En vanuit dat opzicht vind ik het positief dat de scholengemeenschap rekening wil houden met iedereen. Dat ze erop gericht zijn om het voor iedereen een feest te maken, ook als dat geven en nemen is.

Advertenties

2 gedachtes over “Witte of zwarte piet: hoe reageer jij?

  1. R zegt:

    Het bestuur maakt een keuze maar het is de vraag in hoeverre de ouders achter deze keuze staan.
    Ik denk dat het gros van de ouders helemaal geen probleem heeft met een donker getinte Piet en dat ook de kinderen van de scholen er totaal geen beeld bij hebben rondom slavernij.
    De opmerking dat het van de “islam” komt slaat kant nog wal, het zijn niet de moslims die ageren tegen een zwarte of donker getinte Piet dus dat telt domweg niet.

    Maar, naar aanleiding van de discussie, krijgen we de vraag in hoeverre de Sint een man moet zijn (immers: vrouwen worden benadeeld rondom deze functie) en in hoeverre de Sint niet een “burger met afstand tot de arbeidsmarkt” dient te zijn.
    Per saldo willen we landelijk meer vrouwen op belangrijke posities en moeten mensen met een beperking meer en meer aan het reguliere werk (niet dat deze werkzaamheden beschikbaar zijn maar dat is een andere discussie).

    Je vraagt: “Hoe reageer jij?”
    Eerlijk gezegd: het zal mij aan mijn achterste oxideren.
    De hele discussie is opgeblazen door een klein groepje mensen en de media.

    Een gereformeerde school zou zich eerder moeten buigen over de vraag of een verering van een mens (per saldo gaat het om een mens) zo belangrijk moet zijn op een school.
    Scholen zijn er om te leren.
    Mogelijk moeten de gereformeerde scholen ook aan hun kinderen leren wat de achtergrond van het feest is: delen.
    Steek daar op in en dan maakt het niet uit wat de kleur of het geslacht van de Piet en de Sint is.
    Domweg zwarte Pieten verbieden is kortzichtig als daar geen visie onder zit.

    Voor volgend jaar: een vrouw met afstand tot de arbeidsmarkt als Sint en een groep Pieten die dankzij bezuinigingen niet meer aan het werk kunnen in de sociale werkplaats.
    Schmink is dan niet nodig: het is een kleurrijk gezelschap!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s